Nabeschouwing Head of the river Amstel 2024

By: Joep Elfrink mrt 20, 2024

Het weekend van 9 en 10 maart was het tijd voor de Head of the river op de Amstel. Op deze langste baanwedstrijd is het aan de roeiers om 8 kilometer lang te blijven pompen, op maximale hartslag overleven en goed getimed op te blazen. De HEAD wordt door veel roeiers door de lengte gevreesd maar iedereen die deze barre tocht af heeft gelegd, heeft volgens mij toch wel een plekje voor deze race in zijn of haar roeiershart. Het is en blijft stiekem toch wel een van de leukste wedstrijden om te roeien. Op de zaterdag scheen er zowaar best wat zon en was de zonnebril/snelle planga een cruciaal onderdeel van de outfit. Zondag liet de zon zich helaas niet zien maar was de zonnebril nog steeds te spotten voor de free speed.

Op zaterdag was het aan de clubroeiers om te laten zien hoeveel vermogen er in de quads verstopt zit. Twentstudent kon als een van de eersten de Amstel af scheuren en met een tijd van 27:01 min was het tijd om uit te roeien en verder te genieten van wat het uitgaansleven in de hoofdstad te bieden heeft. Binnen Twentstudent hebben er een paar nieuwe gezichten kunnen laten zien wat de ongedefinieerde definitie van beuken is en daar hebben ze een goede, sterke basis voor kunnen leggen!

Later die dag was het aan de dames club8 om hun allereerste wedstrijd samen te starten. De eerste 4k zag er nog vrij comfortabel uit maar gelukkig begon het daarna te slijten, anders werd er gelaft en dat zou echt bijzonder matig zijn. Voor de start was er nog enige angst voor een italiaanse dames 8+ omdat er verwacht werd dat zij best goed konden roeien (waarom zou je anders helemaal naar Amsterdam reizen om 8 kilometer te sterven) alleen werd bij het oproeien al vrij snel duidelijk dat die italiaanse boot niet zo goed kon roeien en er vooral was om ingehaald te worden door onze dames club8. Met een tijd van 31:16 min hebben ze een prachtige wedstrijd gevaren en een goede basis voor de rest van het seizoen gemaakt.

MGZ heeft ook gecombineerd met Thêta in het HG8+ veld. Tijdens de Amstel traika een paar weken terug hebben de roeiers al samen een keer in de boot kunnen zitten om zo fatsoenlijk voorbereid de HEAD te kunnen starten. Over goede voorbereiding gesproken, Mats Conijn heeft als invaller de dag ervoor zijn borrel geschrapt om vrijwillig de HEAD te roeien. De 8K zelf werd lekker fors weg gezet om zo een lekkere spar met Njord aan te gaan, alleen haalde deze de Euros/Thêta combi helaas wel in. Met een felle tegenwind werd er toch nog een felle eindsprint ingezet om zo maar 25:30 min over de HEAD te doen!

Daarnaast werd er door de Euros/Thyro combinatie in het Mix8+ veld nog wel het beste resultaat van het weekend behaald. Met menig huidig en oud-euroïden werd de HEAD al direct omgedoopt tot een inhaalrace. In totaal heeft deze combinatie 6 boten ingehaald en (zonder al te grote verrassing) ook de 1e plaats behaald met een tijd van 28:30 min (wat 1.1 seconde sneller is dan de nummer 2)! Voor een wedstrijdplan wat zich vertaalde in ‘we kijken wel even hoe het loopt’ is dit een pracht resultaat waarbij tot het gaatje gaan heeft geloond!

Na eerst lekker rondjes voor RIC gevaren te hebben kon EJD eindelijk de Utrechtse brug onderdoor om het hele stuk op te roeien zodat ook zij de terreur van de HEAD konden ervaren. Na veelvuldig licht roeiend en laten lopend kwamen ze eindelijk aan de start waar ze lekker fel van vertrokken. Na de eerste bocht kwamen ze pas goed op gang en hebben ze het middenstuk lekker doorgepompt. Lucien heeft de sterren van de hemel gestuurd en volgens menig Garmins heeft EJD dan ook maar 7250 meter afgelegd. De boot lag als een villa en na 4,5 kilometer kwamen ze de Rozenoordbrug met een smerige vaart uit. Als kers op de taart had Proteus gesnoekt en lag deze nagenoeg stil. Deze kwam weer redelijk op gang maar met behulp van een push werd er toch een genadeklap uitgedeeld waarna Proteus ingehaald werd. Stuur aan stuur ging EJD de laatste brug onderdoor, en stuur aan nummer 4 kwamen ze er onderuit, dat is nog eens pompen! Uiteindelijk werd er op een mooie 8e plek geëindigd en gaat EJD met full focus doortrainen voor de volgende wedstrijd.

Tot slot heeft EJZ als laatste Euros boot de Amstel af kunnen trappen. Onder het mom van dom hard pompen kikte enige vermoeidheid pas onder de Utrechtse brug in waarna de overige helft van de HEAD op karakter en meer benen uitgevaren werd. Richting het eind lag Asopos nogal in de weg dus besloot Stan 2 flinke stierenballen tevoorschijn te toveren en de EJZchouders coño breed te maken waardoor Asopos wel aan de kant moest gaan. De stuurkunsten van Stan hebben zeker wel bijgedragen aan een mooi eindresultaat. Uiteindelijk kwam EJZ met een bijna knock-out boeg en een 6e tijd over de finish.

Verder vind ik het gepast om alle stuurtjes nog even te becomplimenteren op hun vaardige stuurkunsten. Op een lastige baan met veel bochten (zoals de Amstel) kunnen zij een enorm verschil maken tussen een goede en slechte wedstrijd (of misschien zelfs wel of geen 1e plek halen zoals bij de Euros/Thyro combi). Zij zijn er om de roeiers mentaal door 8k heen te loodsen, wat ook veel skills van hen vraagt. Een hoge hartslag is niet alleen bij de roeiers te vinden. Na het zien van menig GPS data werd al vrij snel duidelijk dat de stuurtjes hun angst in Enschede achtergelaten hadden en besloten hebben de gehele Amstel minimale marge te pakken. Hiermee hebben zij de roeiers zo snel mogelijk over de finish heen kunnen loodsen. Stuurtjes maken het verschil!