Nabeschouwing Heineken Roeivierkamp 2024

By: Luco Vaarhorst mrt 25, 2024

Het weekend van 16/17 maart was het weer zover, de Heineken roeivierkamp. Voor menig wedstro en clubroeier is deze wedstrijd een favoriet tijdens het langebaanseizoen. De wedstrijd, bestaande uit vier afstanden (za 2500m, 250m en zo 5000m, 750m) vindt plaats op de Amstel en trekt doorgaans veel nationale en internationale ploegen. Zo waren er ploegen uit Duitsland, Engeland, Spanje en zelf ons eigen nationale bondsteam was dit weekend aanwezig.

Ook de nodige Euros ploegen startten de H4K, zo waren er twee clubploegen en zes boten met wedstrijdroeiers van Euros te spotten op de Amstel. Voor de clubploegen van Euros duurde het weekend helaas korter dan verwacht. Wegens de grote hoeveelheid ploegen die zich ingeschreven hadden mocht alleen de top vijftien van de clubploegen op zaterdag door naar de zondag. De clubdames behaalde een twintigste plek en Twentstudent werd negentiende. Hiermee werden beide ploegen helaas niet toegelaten tot dag twee van de vierkamp en werd het in praktijk de H2K.

Na het trainingskamp op de Amstel en de Head of the River Amstel gevaren te hebben werden de wedstrijdstuurtjes van de Ej’s geacht om de Amstel voldoende te kennen om menig obstakel zonder problemen te kunnen navigeren. Dit bleek echter niet bij elke ploeg het geval te zijn, zo wist de EJZ ploeg van Argo toch een dukdalf voor de Berlagerbrug te raken. Bij deze ongekende klap braken er maar liefst drie palen en kapseisde hun boot (gelukkig was de reddingsbrigade nabij en hielden de roeiers van Argo hier geen ernstige verwondingen aan over). De stuurtjes van onze eigen EJZ en EJD hebben duidelijk beter opgelet en ze wisten de welbekende “sexwerkers bocht” en Berlagebrug zonder problemen achter zich te laten.

EJD wist een mooie zevende plek te behalen in hun veld, waarmee ze vier klassementspunten hebben weten veilig te stellen. De dame die niet in de Euros acht startte dit weekend (Carmen Kloppenberg) is ingevallen bij de EJD van Pelargos, die zestiende werden.

EJZ wist net zoals de dames een zevende plek te behalen, waarmee ze zes klassementspunten hebben binnengehaald. Hiermee staan ze derde in de tussenstand van het klassement!

Veel van de middengroepers / oudejaars zijn op zoek gegaan naar een combi-ploegje om nog eens in een groter nummer te kunnen starten voordat het klassement van start gaat. Zo waren er in het dames elite 4* veld twee Euros boten te vinden, een combi van onze eigen MGD (Maudi en Saskia) en OJD (Nellie en Nienke). Daarnaast heeft Ilse (Akkie) haar geluk gezocht in een een regenboogcombi bestaande uit Saurus/Okeanos/Euros/Proteus. Na nog even naast elkaar te hebben gelegen met beide Euros 4* boten en de bondsboot bleek deze laatste toch een maatje te groot. Akkie werd achter de bond tweede met haar regenboogcombi en MGD/OJ werd vierde.

Ook de middengroep vierzonders hebben voor deze mooie aangelegenheid een ploeg gevonden om mee in de acht te kunnen starten. MGZ is gestart in een Theta/Zwolsche combi en ze wisten een zesde plek te behalen in het Heren gevorderde B veld.

Wij van MGL hebben een combi-ploeg gevonden met de lichte heren vierzonder van Aegir. Toen deze combi bekend werd hebben we meteen een trainingsweekend gepland om het maximale uit deze wedstrijd te kunnen halen. Helaas kwam er, wegens ziekte, van trainen dit weekend weinig terecht. Het volgende obstakel was het vinden van een stuurtje, hiervoor hebben wij samen met onze coaches praktisch gezien het hele land afgezocht, maar tevergeefs. Uiteindelijk zijn we gestuurd door een Aegir stuurtje dat ook al een andere boot stuurde in een ander blok en dus het hele weekend heen en weer moest racen tussen boten. ‘Vo!

Daarnaast waren we genoodzaakt om onze boot uit te lenen aan een Engelse ploeg, omdat we anders niet zouden mogen roeien (dit heeft onze matcom en menig “Medway fan” een aantal slapeloze nachten opgeleverd). Uiteindelijk, na een paar organisatorische hobbels, , hebben we een zesde plek behaald in het LHG8+ veld en is de Medway gelukkig zonder schade weer teruggekomen op Euros.

Ik denk dat ik voor het grote deel van de roeiers en coaches die dit weekend aanwezig waren kan spreken als ik zeg dat we enorm genoten hebben van dit weekend. De H4K is met al zijn rare afstanden en de uitdaging van het varen op de Amstel een echte klassieker in de roeiwereld en de sfeer op de wedstrijd is als geen ander. Als je ooit de kans hebt om dit mooie event mee te maken, zou ik dat zeker aanraden.