Voorbeschouwing Heineken Roeivierkamp

By: Maudi Sonder mrt 17, 2023

Dit weekend staat de 51e editie van de Heineken Roeivierkamp op de planning. Traditiegetrouw is de Head of the River de afsluiter van het langebaan seizoen voor de eerstejaarsklassementen, maar dit jaar mag de h4k die titel dragen. Nog één kans om te laten zien wie de langste adem heeft voordat met de Varsity het 2k seizoen wordt afgetrapt. Aan een lange adem alleen zullen de roeiers niet genoeg hebben dit weekend. In tegenstelling tot de Winterwedstrijden en de Head zal niet slechts een afstand geroeid worden, maar vier, waaronder ook de eerste sprint van dit jaar.

Op zaterdag ochtend zal het spits worden afgebeten door Twentstudent en EJD. In het tweede blok van de dag zullen zijn een 2,5 km roeien direct gevolgd door een 250m sprint. Een primeur voor EJD want voor de allereerste keer is de Heineken Roeivierkamp onderdeel van het viertjes klassement. De dames hebben afgelopen twee wedstrijden laten zien dan zij de lange afstanden onder de knie hebben. Hoewel Vidar de dames van Euros bij de winterwedstrijden nog op de hielen zat, was het verschil op de Head meer dan een minuut en ook de nummer 2, Nereus, is ruim 30 seconden achter onze dames in gefinisht. Toch zijn de kaarten voor dit klassement nog lang niet geschud. De dames zullen dit weekend moeten bewijzen dat zij ook kortere afstanden en sprintjes in de benen hebben en dat ze ook zij aan zij met een andere boot het hoofd cool kunnen houden. Voor Twentstudent is het zaak om op zaterdag bij de top 15 te eindigen als zij op zondag ochtend de 5km willen starten. In tegenstelling tot de wedstrijd ploegen zijn zij slechts verzekerd van een startplek op de eerste twee afstanden van het weekend en zullen zij ten minste 7 andere ploegen achter zich moeten laten om een plekje te verdienen op de derde afstand.

In blok 4 is het de beurt aan Middengroep Dames om zich van hun beste kant te laten zien. In twee combinatie boten zullen zij aan de start van de vierkamp verschijnen. Anna Bril en Emma Kempers, aangevuld door Anne de Voer en combipartner Suzan Huizinga van Vidar zullen in het ijzersterke DE 4*veld hun eerste wedstrijdervaring op doen in een scull boot. Met tegenstanders zoals oud-olympiër Marieke Keizer en U23 WK roeisters Claire de Kok, Lisa Bruijnincx en Vera Sneijders is een overwinning is dit veld hoog gegrepen. De Heineken is voor hen een mooie opening van het seizoen en een goede voorbereiding op de wedstrijden die nog gaan komen. In het Dames Gevorderden 8+ zullen Ilse Schieven, Maudi Sonder, Nienke Overgoor en Nellie Duisterwinkel samen met de Damesch van Triton proberen hoge ogen te gooien. Na twee weekenden samen trainen zijn de halen hopelijk dicht genoeg bij elkaar gebracht om mee te kunnen doen in (internationale) achten geweld.

Eerstejaars Licht en Zwaar komen voor het eerst aan bod in het laatste blok van de zaterdag. EJL heeft op de Head hun eerste punten voor het klassement weten binnen te slepen. Zij zullen de stijgende lijn ten opzichte van de Winterwedstrijden willen doorzetten en zo proberen een aantal plekjes hoger te eindigen. Met de top 3 van hun klassement die direct achter hen start op de 2,5 km hebben zij in ieder geval een goede richtlijn waar ze van weg willen roeien. De eerstejaars Zware Heren moesten, geteisterd door corona, helaas de Winterwedstrijden aan zich voorbij laten gaan. Op de Head hebben zij laten zien dat ze niet onder doen voor de jonge achten van de andere verenigingen door gelijk 3 punten mee te nemen naar Enschede. In een veld waar Phocas een eerste plek deelt met Nereus is alles mogelijk, dus zullen ook onze mannen deze week een tandje bij willen zetten om nog wat plaatsen te kunnen stijgen.

Zondag ochtend trappen de wedstrijd dames de dag af met de eerste 5k’s van het weekend. Aangemoedigd door hun stuurtjes, Madelief Gianotten, Jan Jongbloed en Floortjes Duijkers zullen zij afstuiven op de boten die hun op zaterdag mogelijk te snel af waren. Terwijl de dames aan het bijkomen zijn, nemen de wedstrijd heren dan het stokje over en zullen Noah Waltje en Meike Moes proberen hun boten zo strak mogelijk door de bochten te sturen. Hierna is het de beurt aan Twentstudent de Amstel een laatste keer over te racen, als zij zich de dag ervoor hebben geplaatst bij de beste 15 boten uit het heren club veld. Om 16:00 en 17:30 sluiten respectievelijk de wedstrijd dames en heren hun weekend af met de laatste afstand van de Roeivierkamp; de 750m. Zij aan zij met het bootje net onder of boven hen in het klassement zullen ze de tanks nog één keer leeggooien en zo het langebaan seizoen van 2023 afsluiten.