Nabeschouwing Hollandia

By: Johan van der Laan mei 8, 2023

Het weekend van 21, 22 en 23 april zijn de wedstrijdroeiers weer afgereisd naar de Randstad voor de Hollandia, waar de onder ander de eerstejaarswedstrijdploegen zich moesten bewijzen. De Hollandia was voor de eerstejaars de eerste wedstrijd van het kortebaanseizoen die plaatsvindt op de bosbaan. Voor de eerstejaars wedstrijdroeiers waren zaterdag de klassement wedstrijden en zondag de klasserende wedstrijden.

Tijdens de voorrondes van het klassement op de Hollandia is EJD met 9 seconden voorsprong eerste geworden, waarmee ze zich een plaats in de A-finale hadden verzekerd. Tijdens het oproeien voor de A-finale was 1 van de roeiers helaas door haar rug gegaan. Toch hebben ze technisch goed geroeid en zijn ze 2e geworden op de Hollandia. Helaas door deze blessure konden de dames zondag niet starten waardoor het weekend ingekort werd. EJD vindt het desalniettemin een geslaagd weekend en de blessure viel gelukkig mee.

EJZ heeft de Hollandia ook gestart, waarbij ze op de zaterdag de A-finale hebben bereikt met 2e plek in de voorwedstrijd.  Ze hebben met de eindsprint net Njord weten in te halen en hebben hierdoor met 0,8 seconden hun 2e plek verzekerd. Tijdens de A-finale liep de boot helaas wat minder en zijn ze 6e geworden. Zondag liep de boot weer beter, maar door een snoek hebben ze helaas geen plek kunnen verzekeren in de finales. Een geblesseerde roeier van EJZ wou de finale nog zien en was hiervoor naar de bosbaan afgereisd, maar kwam jammer genoeg voor niks behalve het helpen met opladen.

EJL had ook weer zin in de Hollandia met een nieuwe opstelling en slag voor de verandering. Zaterdag waren ze laatste bij de voorrondes van het klassement, waardoor ze geen klassementspunten konden halen en geen finales varen. Zondagochtend was er lichte paniek in het padvindershok omdat de weegschaal het niet deed, gelukkig hebben de heren ondanks dat wel makkelijk kunnen inwegen. Zondag zat de felheid er zeker wel in omdat de roeiers dit keer het echt wouden laten zien en het stuur lekker veel pushes gaf. Hierdoor zijn ze 2e geworden in de voorrondes en hebben ze de A-finale weten te halen. In de A-finale zijn ze 5e geworden en hebben ze het weekend met een tevreden gevoel weten af te sluiten.

Om voor de eerstejaarswedstrijd ploegen te concluderen met wat pech hier en daar is het toch wel een geslaagd weekend geworden. De potentie zit er dit jaar zeker wel in!

Het was buiten de wedstrijden om ook zeker gezellig bij de boa en in het padvindershok. Vooral in de ochtend waarbij er telkens mooi weer was en behalen van de A-finales door de ploegen was er een lekkere sfeer. In de middag was er wel wat regen, maar dat weerhield de ploegen niet om alsnog te presteren. Zaterdagavond was het ook gezellig met de heren van EJL en EJZ in het padvindershok, doordat de verwarming het niet deed waren ze gezellig bij elkaar in een kleine kamer gaan zitten waardoor ze het alsnog lekker warm konden hebben.

Naast de eerstejaars is Ilse Akkermans dit weekeinde gestart bij het NK klein. In de time-trials wist ze in een sterk veld een knappe 19e plek te behalen waardoor ze door mocht naar de halve finales. Uiteindelijk wist Ilse de D-finale te bereiken, een hele knappe prestatie, zeker gezien dit pas haar tweede kortebaanwedstrijd was in de skiff!