Nabeschouwing 1ste Njord Najaarswedstrijden

By: Tristan van Haaren nov 12, 2021

Op 30 oktober zaten wij, de heren van Twentstudent om zeven uur s ochtends in de trein onderweg naar de Njord najaarsbokaal. Hoewel het weer een on-schappelijke tijd was om in het weekend in de trein te zitten mocht dit de pret niet drukken wij hadden namelijk een doel vandaag, en dat was taarten.

Aangekomen op het terrein kwamen we erachter dat het niet alleens stervenskoud was, maar ook dat het vooral heel nat was, maar ja na een uur stil te hebben gelegen op het water bij de Theta herfstregatta waren wij ondertussen wel wat gewend. Na het opriggeren van de boot moest er snel omgekleed worden en moesten wij gaan vlotten. Ik denk trouwens dat ik voor alle aanwezige kan spreken door te zeggen dat ik nog nooit zo’n matig vlot ben tegengekomen, een vlot van aan elkaar geknoopte tonnen en palen was nog stabieler dan dit melkpakken vlot. Maar goed na een flink stuk oproeien kwamen we aan bij de start waar wij nog onder andere op VUF moesten wachten die lichtelijk te laat waren. Dit gaf Sam de tijd om de tegenstanders af te leiden met de nodige droge opmerkingen, ook waren zij duidelijk geïntimideerd door het leeggooien van onze bidons en de snelle free-speed bril van Maurits.

De race begon en ons doel was meteen duidelijk,  minimaal één boot inhalen in deze achtervolgingsrace moest zeker mogelijk zijn. Vrij snel na de start merkte ons stuur Kester dat we begonnen in te lopen en begon de ene 3-op-10 na de andere in te zetten, elke 3-op-10 bracht ons weer een stukje dichter bij die eerste Proteus boot en ondanks Proteus nog even probeerde ons de kant indrukte gingen wij er al snel voorbij. Tijdens deze wilde inhaalmanoeuvre waren we de volgende Proteus boot ook al bijna voorbij gevaren, dus die hebben we ook nog even meegepakt. Hierna hadden wij de smaak te pakken en werd er stevig door gestampt richting de finish. De 1800 meter maakte ons tevreden en het (taart-)blik was binnen handbereik. Ook in dit kleine tussenstuk voor de sprint is het afleiden van je tegenstanders natuurlijk van groot belang, gelukkig waren de mannen van de stotende stieren aanwezig met een mooie speaker om een ode te brengen aan alle sjaarzen met het lustrum hitje ‘er zit een sjaars in m’n boot’. Hierop volgde de sprint, en ondanks dat we ontevreden waren met de tijd was het voldoende voor een overwinning, het eerste (taart-)blik voor Twentstudent. De blijdschap die je voelt zodra je ziet dat je de winnende tijden hebt en het moment erna waarbij je op een podium samen met de vereniging het Euro’s lied mag zingen blijft toch altijd een van de mooie momenten van het clubroeien.

Mocht je dit nou lezen en je afvragen hoe het is om met Twentstudent te winnen, stuur dan een bericht naar een van onze leden of reageer op de mail ‘Twent zoekt student’. Wij zoeken nog roeiers, stuurtjes en coaches om het komende jaar meer (taart-)blikken binnen te halen.

Buiten deze overwinning was er natuurlijk nog een grote overwinning voor Euro’s bij deze wedstrijd, zo wisten de heren van Euros 1 bestaande uit Jeroen Valk en Fabian van Dongen opnieuw het heren 2x veld compleet te vernederen en hiermee zowel de njord najaars te winnen als de 2x najaarsbokaal binnen te slepen.