Nabeschouwing ZRB Roeiwedstrijden 2024

By: Maartje Kuperus mei 28, 2024

Dit weekend was het tijd voor de ZRB, het speciale kindje onder de wedstrijden in het eerstejaars klassement. In plaats van een boord-aan-boord race in 6 roeibanen over 2 kilometer op de bosbaan of WAB, roei je hier een time-trial over 1500m gevolgd door een knock-out toernooi over 1 kilometer. En dan ook nog eens in Tilburg, op een kanaal niet breder dan ons eigen geliefde Twentekanaal. Blijkbaar was dit vooruitzicht erg afschrikwekkend voor de eerstejaars wedstrijdstuurtjes, dus mocht ik mee naar het gezellige zuiden vol worstenbroodjes om met EJZ over deze gekke baan te vliegen. Het weekend begon al goed: na een hele nacht regen was het terrein van Vidar veranderd in één grote modderpoel en nog voor het eerste blok was het dames toilet al verstopt en dreven de drollen door de hal.

Gelukkig hadden wij op zaterdag "gewoon" een 2k wedstrijd zoals we die gewend waren en konden we na onze eigen B-finale vanaf het aanlegvlot aanschouwen hoe Ilse haar eerste blik van het weekend binnensleepte. Ook Nienke, Nellie en Martijn en Berend hadden zeker geen onverdienstelijke start van het weekend.

Op zondagochtend meldden wij ons al heel vroeg op de baan, waar de modder inmiddels gelukkig iets opgedroogd was, voor de klassementsraces. Ook EJD en Martijn mochten in dit allereerste blok de baan op voor een time-trial. Helaas haalden zowel wij als de dames net niet voldoende resultaat om mee te doen in het knock-out toernooi, maar waren wij nog wel geplaatst voor de C-finale. Dit betekende dat we ruim 6 uur moesten wachten voor we het water weer op mochten. Tot onze teleurstelling was er alleen geen dronken Vidar sjaars die na wat "ZRBiertjes" het wedstrijdcommentaar mocht verzorgen, maar toch was er genoeg te zien. Want gelukkig waren er meer Euroïden die we in die tussentijd konden aanmoedigen. Waaronder Akkie, die met wederom een winst in de dubbeltwee met Anna Sanders van Phocas in één maand tijd 2x elite is geworden!
We werden relatief snel uit ons lijden verlost door naderend onweer: het programma werd omgegooid en B-finales werden geschrapt om voor het onweer klaar te zijn. Dit zorgde ervoor dat wij zo'n 40 minuten voor de start van onze finale wisten dat we moesten roeien, dus na een kort maar verrassend goed oproeibaantje meldden wij ons om 14:26 bij de start. Deze finale over 1 kilometer werd onze beste race van het weekend, waarmee we nog een paar klassementspunten hebben weten binnen te halen.
Als allerlaatste race van het weekend mocht de inmiddels ook scull elite Ilse in de regenboog DE4x haar derde blik van het weekend ophalen, waarna ik met EJZ mee opgepropt in de auto terug mocht rijden naar Enschede.