Wedstrijdverslag BatavierenRace

By: Jurre Wouters mei 16, 2017

Door: Nienke van der Werf

Zo’n enkele maand per jaar trekt het gros van de studenten zijn hardloopschoenen uit de kast om zich voor te bereiden op de Batavierenrace. Deze estafetteloop van Nijmegen tot Enschede is het hardloopevenement onder studenten met het grootste studentenfeest van de Benelux als afsluiter. Elk jaar is het weer een geweldig evenement, waarbij het merendeel van de studenten ongetraind aan zijn etappe begint en vrij snel door heeft dat hij/zij toch wat meer kilo’s meesleept dan vorige jaren. Gelukkig is daar de fietser die je als loper door de lange nacht,de ochtenddauw en frisse ochtend sleept. Om de oren te beschermen tegen de temperaturen tot onder het vriespunt was elke loper voorzien van een epische hoofdband.

Zo net na het eten vertrok de eerste shift vol goede moed naar Nijmegen om daar ieder tussen tien uur ‘s avonds en zes uur ‘s ochtend een etappe te starten. Het begin van de enorme estafette. Het busje was al opgehaald en gevuld met water, eten en een biertje voor na het rennen. Dit was broodnodig voor alle mensen die vol goede moed s’nachts tot zes uur in het busje zaten. Vanwege het lustrum van de Batavierenrace werd de eerste etappe gestart vanaf de Grote Markt in plaats van de Sintelbaan. Vlak voor de doorstart kwam Ramon erachter dat zijn etappe niet enkel 7 kilometer was, maar ook nog eens meer dan honderd hoogtemeters had. Daan zette de achtervolging in vanuit het busje en heeft slechts twee maal de spiegel eraf gereden.

Om 6 uur ‘s ochtends werd de nachtploeg eindelijk, na een lange koude nacht, afgelost door de ochtendploeg. Hier konden ze in de fijne warme bus een klein dutje doen om zich klaar te maken voor de avond, het enorme Batavierenfeest waar je iedereen zich s avonds een winnaar voelt en s ochtends een verliezer.

De ochtendploeg had het genoegen in te mogen stappen bij de eerste beschonken mensen, maar daarbij werden de temperaturen ook weer aangenamer. Tijdens de ochtendetappe was er wat algehele verwarring. Zo werd er een wisselpunt overgeslagen en resulteerde dit in een gemiddelde van iets meer dan 4 km/h voor Jolien. Zij zei hierover: ‘Er is altijd tijd genoeg om te laat te komen’. Alsof dit alles nog niet genoeg was, kon wegens blessures etappe 16 helaas niet worden gelopen en kregen we daar de maximale tijd. Gelukkig heeft Jan het op een lopen gezet en behaalde hij een noemenswaardige 12de plek binnen zijn etappe en dit zorgde ervoor dat we W.S.R. Argo weer voor bleven tijdens het ochtendblok.

In Barchum werd het hesje doorgeven aan de middagetappe en was daar Neil Immelman die twee etappes heeft gelopen, waarbij beide met een gemiddelde van meer dan 14 km/h. Eva Verstappen scheurde iedereen van hot naar her en Neil had daarover het volgende te zeggen: ‘Het was leuk dat Eva chauffeur wilde zijn, hoewel we een paar hartverzakkingen rijker zijn en ze de bochten graag snel neemt.’ Tijdens deze autorally kwam Fausto erachter dat hij in plaats van de verwachte 6 kilometer opeens 7.2 kilometer moest lopen. Ondanks zijn gezeur heeft hij het er beter van afgebracht dan zelf verwacht en is hij gefinisht in een tijd van 35:11.

De laatste herstart op de Oude Markt voor Emmy en Wietse en dan zou het einde van de Batavierenrace alweer in zicht zijn. Ook zij renden nog voor wat ze waard waren, waarna iedereen lekker kon genieten van de Barbecue met Phocas. Ondanks de uiteindelijke uitslag van 188de kunnen we terugkijken op een geslaagde race, waarop nog maar vele mogen volgen.