Hoe win je een klassement?

By: Jurre Wouters jul 2, 2017

Door Helen Harmsen:

‘Winning streak of our women division! Both the fresh(wo)men's and development squats win on saturday and sunday. Boosting themselfs to the first rank of their championships’

Er wordt veel gewonnen dit jaar, niet alleen wedstrijden, maar ook klassementen. Twee keer staat een Euros ploeg op het hoogste podium. Wat doet dat met een ploeg en hoe is het om in een winnende boot te zitten?

Allereerst; ‘There are no tricks, it’s showing up and doing the work.’

Ook al lijken de overwinningen soms op Time Team ‘een easy winn’ ,er is niks easy aan. Het is hard werken in het voorseizoen zonder te weten dat wat je doet voldoende is. Gewichten zijn zwaar, tijden zijn snel, maar ben je sterk genoeg? Zijn tijden snel genoeg? Dat weet je allemaal pas op het moment dat je over de finish bent gekomen en dan kan je dus al niks meer aan het resultaat doen. Klassementen win je in de winter, als je met drie thermos op de fiets stapt voor je 7:00 crossfit training, als je door de sneeuw naar de Zuidkamp fietst en weer een sessie van 4x20min afwerkt.

Voor eerstejaars is het misschien nog net iets anders dan voor ouderejaars. Minke en ik wisten wat we konden en wat we moesten doen. ‘Putting in that little extra what the others won't’. Op en neer naar Amsterdam voor extra trainingen op de Amstel, naar Delft om te kunnen trainen met Johan, en net iets vaker kiezen voor jezelf. Topsport is soms egoïstisch. Voor ons heeft het trainingskamp in Sevilla ons een enorme voorsprong gegeven op de concurrentie. Het roeiwater was uitdagend en de sessies waren lang, maar de zon, de koffie en de topsportsfeer is niet te vervangen. ‘Pretend all you want, Seville is better’.

Het is heel verleidelijk om, wanneer het dan lukt, angstvallig hetzelfde te blijven doen. Maar sleur en overmoedigheid is de doodsteek voor een topsporter. Daarom meten we ook ons succes niet aan andere ploegen. Het zetten van meetbare doelen zoals records verbreken, maar ook technisch jezelf blijven uitdagen is essentieel. Dat is soms eng, want iets anders gaan doen kan net zo goed verkeerd uitpakken. Het combineren van de 4- met de 4+ voor EJD is een gewaagde stap, maar jezelf blijven pushen om constant beter te worden en de uitdaging op te zoeken is de charme van deze sport. Je bent nog nooit zo fit geweest als dat je nu bent: Pluk daar de vruchten van!  Nieuwe doelen stellen en deze halen, niks is leuker dan winnen, van je tegenstanders of van jezelf. Derde worden in een weergaloze race kan zo beter voelen dan winnen in een matige race.

Zoals je geen invloed hebt op wat je tegenstanders doen, zo heb je ook geen invloed op je ploeggenoten. Onvoorwaardelijk vertrouwen is nodig om als ploeg te kunnen zegevieren. Weten dat de ander net zo graag wil winnen als jij en daar ook alles aan zal doen. Weten dat je coaches de keuzes maken die het beste voor jou en je ploeg zijn. Vertrouwen, zelfs als je een snoek slaat waarbij je acht seconden stil ligt. Uitgaan van je eigen krach, en de kracht van jullie als ploeg, weten dat je alles kan. Zelfs finishen met de snelste tijd van het veld. Iedereen het tegendeel bewijzen, omdat jij weet dat het kan.

Ik probeer al jaren onder woorden te brengen wat wedstrijdroeien is: Het is me nog steeds niet gelukt. Het winnen van het klassement is de beste afsluiting die ik me kan wensen. Voor wie nog twijfelt over wedstrijdroeien of coachen; als je het met volle overtuiging doet dan zal het een ervaring zijn om nooit te vergeten.