European University Rowing Championships

By: Jurre Wouters jun 22, 2017

Door Helen Harmsen:

Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels wel ergens gezien dat we naar Servië mogen! Maar wat is eigenlijk de EURC? Elk jaar organiseert de European University Sports Association (EUSA) wedstrijden voor studentsporters. Het ene jaar zijn dat sport specifieke ‘championships’, zoals dit jaar roeien in Subotica. Het andere jaar worden de ‘games’ gehouden, waarbij in 1 stad alle verschillende sporten plaatsvinden, zoals vorig jaar in Zagreb. Portugal en Zweden staan voor de komende jaren op het programma, dan weet je alvast waar jij wellicht kan gaan roeien. Het toernooi zal over drie dagen plaatst vinden met 14 juli voorwedstrijden, 15 juli herkansingen en halve finales (afhankelijk van het aantal inschrijvingen) en de finaledag op 16 juli.

De Nederlandse Studenten Roei Federatie(NSRF) regelt de kwalificatie vanuit Nederland. Zo’n 70 roeiplekken waren beschikbaar, waarbij wordt gekeken naar je snelheid ten opzichte van de Golden Medal Standard (GMS). Een door de NSRF bepaald (maar nog steeds onduidelijk) percentage van deze snelheid moet op zijn minst worden gehaald om in aanmerking te komen voor kwalificatie. Op de EURC kom je uit voor je universiteit. We zullen dan ook in de startlijst vermeld staan als University of Twente. We kijken nu al uit naar de uitspraak van ''University of Twente'', door de internationale kamprechter.

Naast dat je gedurende het seizoen moet laten zien over voldoende snelheid te beschikken vond de officieuze kwalificatie plaats op de Westelijke Regatta. De heren roeiden hier op zaterdag hun kwalificatie, de dames op de zondag. De heren werden hier 3e in de A-finale. De dames startten in een sterk veld waarin een aantal U23 dubbels ook aan de start kwamen. De finale was rommelig en hier moesten ze dan ook de selectie dubbels voor zich laten. Echter hebben zij gedurende het seizoen laten zien voldoende snelheid in de benen te hebben en hebben ook zij zich na de Westelijke gekwalificeerd.

De verwachtingen liggen uiteraard hoog. Met vorig jaar 2x een 4e plek zijn we uit op eremetaal. Qua aanmelden voor de EURC zit het iets anders dan bij een normale wedstrijd. In Nederland kan je vaak al een aantal dagen voor je wedstrijd de concurrentie online stalken en zo beginnen met de ‘reken-je-rijk-show’. Bij de EURC kan dit niet. De avond voor de voorwedstrijden is er een General meeting waar alle startende ploegen bekend worden gemaakt. Tot dan hebben we dus geen idee tegen wie we zullen starten.

Wel weten we welke andere Nederlandse ploegen mee zullen doen. In het lichte mannen veld zullen de nu nr1 en nr3 in het klassement uitkomen in de 8. Reserveploeg Vidar heeft zo een ticket weten te bemachtigen. Op dit moment staan zij 4e in het klassement en lijkt het voor de lichte 4 binnen bereik om in ieder geval deze ploeg achter zich te laten.

Bij de dames heeft de gekwalificeerde Nereus dubbel besloten liever naar het U23-WK te gaan, waarmee een kandidaat voor de medailles, de EURC aan zich voorbij laat gaan. Hiermee heeft de Euros dubbel ook de beste papieren vanuit de Nederlandse delegatie.

Naast roeiers van Euros zal er ook dit jaar veel support op de kant zijn vanuit Enschede. De coachvilla aan de baan inclusief strand en zwembad is al bijzonder populair. Daarnaast zal de daarnaast gelegen villa worden bezet door onze eigen EJD. Mocht je dus nog een vakantiebestemming zoeken of toevallig toch in de buurt zijn: Kom zeker even langs 14-15 of 16 juli!

Euros wint de EURC!